tirsdag den 27. august 2013

Hindbær-frangipane med chokolade

I søndags bagte jeg en lækker nøddetærte med hindbær og brombær.
Min mor (og jeg) er vild med nødder og da vi skulle spise middag hos mine forældre besluttede jeg mig for at gå all in på nødder og andet godt

Tærten er forholdsvis let at begive sig ud i. Det der kan drille mest er tærtebunden, når den skal rulles ud, men den er ret nem at lappe igen hvis den ikke helt vil som du vil :o)

Du skal bruge:
Til tærtebunden:
120 gr. smør
250 gr. hvedemel
75 gr. flormelis
1 æg

Til fyldet:
65 gr. hasselnødder
65 gr. mandler
100 gr. blødt smør
100 gr. sukker
1 æg
50 gr. grofthakket chokolade
175 gr. bær, f.eks. hindbær eller brombær

Sådan gør du: 
Skær smørret i små tern og smuldr det med melet med fingrene til det bliver som revet ost. Tilsæt flormelis og æg og saml dejen hurtigt. Pak den ind i husholdningsfilm og læg den i køleskabet 30-40 minutter.

Hvis du bruger frosne bær skal de helst optøes inden og vandet sies fra. Jeg koger altid hindbær inden jeg bruger dem så jeg er sikker på at slippe af med nasty bakterier der kan slå enhver mave til tælling.

Hak mandler og hasselnødder til fint mel i en foodprocessor. Pisk smør og sukker med en elpisker til det er hvidt. Vend ægget i og derefter nøddemelet.

Rul dejen ud og kom den i tærteformen. Bag bunden i en 200 grader varm ovn i 6-7 minutter.
Tag bunden ud, hæld det hakkede chokolade over og fordel dernæst fyldet ovenpå. Slut af med at fordele bærrene og kom den i ovnen igen i ca. 20 minutter til fyldet er gennembagt.

Servér med flødeskum, creme fraiche eller en god vanilleis.. Mmm



2 kommentarer:

  1. Det ser jo vildt lækkert ud! Den skal jeg helt sikkert prøve at bage :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette. Håber du synes om den, jeg har helt lyst til at bage den igen :o)
      P.S. Den smager også SKØNT dagen efter, efter en tur i køleskabet. Mums

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...