fredag den 31. januar 2014

Bits & Pieces - og en opskrift på bananbrød uden mel og sukker

Dit & Dat fra den seneste tid

Mit patchworkprojekt til de mørke aftener ligger desværre lidt stille for tiden, det er nu ikke lysten der mangler // Fine minder fra Printic + lidt magnettape = pynt på den ellers ret så kedelige fryser i bryggerset // Hjemmelavede chips af søde kartofler - de fik hurtigt ben at gå på // Dagens smoothie blev tryllet om til is og skabte stor glæde // Yndlingssalat // Pausetreat // Frokost // Hjemmestrik fra mormor til Sigurd - perfekt timing lige til sneens komme // Flere fødselsdagsforberedelser // Bananbrød in the making // Kerneboller med tun og grønt mmm // Eftermiddagshygge med bananbrød og varm te

Bananbrødet eksperimenterede jeg mig frem til forleden da drengene og jeg var hjemme med hoste, men alligevel havde energi nok til at hygge igennem :o)
Jeg havde 4 små, temmelig modne bananer i frugtskålen og kastede mig ud i et forsøg uden mel og sukker.
Det blev egentlig ret vellykket og drengene var temmelig tilfredse, så efter opfordring på IG (@mormedmegetmere) kommer her opskriften:

Du skal bruge: 
3 store eller 4 små, modne bananer
50 gr. smør
3 æg
100 gr. mandler
50 gr. kokosmel
100 gr. amarantmel
50 gr. havregryn
1,5 tsk. honning
1 1/2 tsk. vanillepulver
1 tsk. bagepulver
50 gr. mørk chokolade

(Hvis du ønsker at lave et glutenfrit bananbrød skal du bruge glutenfri havregryn og bagepulver)

Sådan gør du: 
Smelt smørret i en lille gryde og lad det køle af mens du gør de andre ting klar.
Tænd ovnen på 180 grader varmluft
Kør mandler, kokosmel, amarantmel og havregryn til mel i en minihakker, foodprocessor, blender eller lignende. Hæld det over i en skål.
Kør derefter bananer, æg, honning, vanillepulver, bagepulver og smeltet smør godt sammen til en ensartet masse. Hæld det i "mel"-blandingen mens du rører godt undervejs
Hak chokoladen og vend det i dejen
(Jeg puttede 25 gr. chokolade i dejen og dryssede de sidste 25 gr. chokolade ud over brødet lige da det kom ud af ovnen for at pynte det lidt på toppen - det er helt op til dig om du vil putte det hele i dejen :o))
Hæld dejen op i en brødform foret med bagepapir
Bag brødet i ca. 35-40 minutter alt efter størrelsen på formen og hvor højt brødet bliver. Tjek med en strikkepind/tandstik om brødet er færdig. Hænger der dej ved når du tager den op skal den have lidt længere
Afkøl brødet på en rist og nyd det derefter - det skal lige have lidt tid til at sætte sig


Brødet er sådan lidt knasende mellem tænderne, fordi jeg har brugt amarantmel. Det smager syndigt og spreder den lækreste duft i hele hytten mens det bager i ovnen
Mine drenge kaldte det for banankage, så jeg er helt sikker på at de ikke opdagede at det var en knap så usund version ;o)


Rigtig god weekend til Jer alle. Har I mon nogle spændende planer?

5 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Uhm din broccolisalat ser lækker ud. Har du en opskrift som du vil dele? Kan ikke gennemskue om det er syltet peberfrugt på toppen?!

    Rigtig god weekend.

    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Mette. Ja jeg må da få opskriften på bloggen på et tidspunkt for det er en tilbagevendende succes herhjemme og har været det i efterhånden mange år.
      Det er sprødt kalkunbacon på toppen :o)

      Slet
  3. Jeg elsker dine stemningsbilleder. Det føles så rart og hyggeligt at se de små fragmenter. :)

    Det er sørme en lækker mormor-trøje! Hvor er Sigurd heldig. Det er i øvrigt en fin og ny måde du har lagt patchwork-stykkerne. Jeg har efterhånden en håndfuld patchworkstykker, som er næsten-færdige. Lidt skørt at jeg synes det er sjovere at starte op, for de er jo først til fornøjelse, når det er monteret. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Maiken
      Ja den trøje er jeg temmelig misundelig på :o)
      Så dine mange næsten-færdige patchworkprojekter på bloggen, de er så fine, håber du snart får tid (og lyst?) til at få dem monteret :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...